Årets majblomma

Är nu inköpt. Som vanligt köpte jag mig en krans, det är lite tradition att det ska vara en krans, vet inte varför det har blivit så. 
 
 
 
Lime och rosa, ja det är ju också en färgkombination, vet inte riktigt om jag gillar den eller inte, jag hade väl själv bytt och lagt den rosa framför, men det är kanske för att jag ser grönt som "blad" och rosa som "blomma". 
 
Tycker när jag ser försäljningsattacker från de barn som säljer, att det gått lite långt. Eller när jag såg på ett morgonprogram en liten tjej som förra året sålt för 6000 kr och i år satt som mål att sälja för 10 000 kr. För mig låter det, ja jag vet inte vad jag ska säga, så fel. 
Det blir mer en tävling att sälja flest och det om något kan bli situationer som gör klass skillnader, och en form av "mobbing". Sen är det att tjäna pengar till klasskassan, i och får sig är det bra att barnen får jobba lite för att tjäna ihop pengar. Men samtidigt så verkar det knappt som om dom är medvetna om varför man säljer majblomman, vad som ligger bakom. Det är ialla fall en orsak som har liten tanke i barnen som säljer. 
 
Att även få lära sig historian bakom tycker jag inte alls är fel.
Majblommans historia
 
Jag köper gärna, jag ser att det är bra att barn får hjälpa till att samla in pengar till andra barn. Men att se hetsen att sälja mest, tävlandet mellan barnen som går till överdrift gillar jag inte.
 
Det är skoj att se alla olika blommor från starten 1907, hur dom ändrat sig under åren.
 
 
 
Min personliga favorit, om jag nu bortser ifrån att jag ändå på något sätt vant mig vid och för mig ska majblomman ha ett visst utseende, så är favoriten en blomma som bara var med en gång, 1916. 
 
 
Hade gärna sett just den här modellen i flera olika färgställningar, den är jätte vacker, tycker jag. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0