Vardagslyx?

Vad är egentligen det? Vad tar jag själv in under det ordet, vad betyder det för mig. 
Smakar lite på ordet, vardagslyx, ja det är ett litet trevligt ord.
 
Men vad är det, är det att jag väljer att äta ute på en vardag istället för att äta hemma, makaroner och korv? 
Är det att göra saker jag annars tar mig tid till, unnar mig lediga dagar, men på en arbetsdag?
Eller är det just vardagar och inte helger som jag gör något oavsett om jag har det som en arbetsdag eller inte?
 
Så är det då om jag delar upp ordet till två ord, vardag och lyx, så att det är något som sker just vardagar. Och är det då vardagar enligt veckordagarnas normala uppdelning. Vardag är måndag till fredag och helg lördag och söndag? Eller ska man numer se förbi den uppdelningen och se vardag som dagar när man arbetar och helg som lediga dagar?
 
Vad är då lyx, vad står det ordet för just här? 
Är det att något kostar lite extra, eller att man prioriterar sig själv lite mera, att man väljer något lite ovanligt som man inte annars gör, Man unnar sig som det heter. Men vad? Måste det kosta? Är det just det lyx är, att det kostar lite mer eller?
 
För mig får ordet stå för att jag gör något för mig själv, att jag prioriterar mig själv på ett lite ego sätt, på en tid (dag) då jag normalt inte alls tänkte göra det. 
Som att gå ut och äta, slippa laga maten och ta disken, en dag efter jobbat. Eller att jag går på bio en kväll, stänger av mobilen och sjunker in i en annan värld ett tag. Att jag tar en SPA-behandling en vardag, kanske tar en ledig dag för att göra något lite ego, ta hand om mig själv. 
 
Ja det är nog vardagslyx för mig. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0