Livet just nu

har varit både roligt, full fart framåt, men också lite tungt och jobbigt. Varken tid eller lust har funnits att sitta framför datorn. Tog mig igenom en kurs, som AF betalade, ja inte så att det var deras idé utan min. Och med tjat fick jag till sist kursen.
 
Denna kurs har fått mig att verkligen fundera på hur AF använder sina pengar och igen ser jag stor skillnad på mig som "gammal svensk" samt kursdeltagare som är "nysvenskar".
 
Jag förstår mer och mer att det blir en ökad rasism i landet, något som inte är vanliga medborgares fel, inte ens dessa "nysvenskars" fel heller, utan helt enkelt vårat eget lands sätt att sköta saker. Hur regler och kanske ännu mer pengarna används.
 
Jag har artros i mina knän vilket gör att jag känner av dom och det är inte lämpligt med ett jobb som har konstant tunga lyft. Men det är inte värre än att jag klarar av vissa saker som sker då och då. Man kan inte avstå från allt varken när man jobbar eller i sin egen vardag. 
Men jag skulle först inte få kursen på grund av mina knän. Jag fick tjata till mig min plats.
 
Sen står AF och talar om att det är brist på pengar, så alla som startade upp på första veckan inte skulle få plats. Första veckan var en förberedande kurs, där egentligen det kontrollerades hur man klarade sig i att förstå och göra sig förstådd i det svenska språket. Här undrar jag ju då direkt varför vi "gammel svenskar" ens var med, kostade kurskostnad den veckan: Vi klarar språket vi ÄR uppväxta med det. Redan här såg jag då slöseri på pengar som var totalt onödigt. För att komma med jämlikhet och att alla ska behandlas lika är bara bullshit för mig i just detta. 
 
Så ser jag till vilka som då fick gå kursen vidare. En har diskbråck och kan inte sitta länge, inte lyfta, inte göra något som känns för ryggen. Vilket nästan allt gjorde???
En hade varit med om en olycka och hade ena benet förstört och använde krycka hela tiden.
Inte någon av dom här två kommer kunna få jobb i yrket. Så varför slösa pengar på kursen för dom? Ja jag anser att det är att bara slösa.
 
Flera som inte kom med på grund av dåliga språkkunskaper hade faktiskt redan behörighet att få andra jobb, jobb där det söks personer. Så varför sänds inte dom, tvingas inte dom att jobba inom yrken dom redan har behörighet till? Varför kommer dom ens på tal om att få gå en kurs. Det är också slöseri med pengar.
 
En annan ville bara få mera behörighet, även han hade flera områden där det finns många jobb att söka och kunna få ett arbete. För att få gå kursen skulle man liksom man idag måste göra på många arbetsplatser lämna in utdrag från belastningsregistret. Han vägrade, fick ändå gå kursen??? Hade jag vägrat lämna in hade jag inte ens fått gå kursen. 
 
Även några av dom som sen fick gå kursen klarade inte alls svenskan som språk varken i skrift, vilket gjorde att dom inte klarade proven, eller tal vilket gör att jobb inte alls är lätt att få efter då det krävs att man både förstår och gör sig förstådd.
 
Jag är "gammel svensk", jag fick tjata till mig kursen. Jag och den andra "gammel svensken" som gick kursen har fått jobb direkt efter. Dom andra som gick kursen är "ny svenskar" flera har inte ens klarat proverna, dom andra har fått nobben på jobb dom sökt med orden "lär dig bättre svenska". Medan dom "nysvenskar" som kan språket också fått jobb efter kursen. Så där ser man så klart att kursen ger jobb OM man klarar av språket. Så varför ens slösa pengar på dom som man från start vet inte kommer få jobb, och man så klart vet varför.
 
Är inte detta höjden av slöseri av våra skattepengar? Vore det inte bättre då att dom som inte kan språket får gå kurser för att läsa sig först, innan dom kostar pengar på kurser där dom ändå inte kommer få jobb på grund av just bristen på kunskap i svenska språket? Varför ska personer som har skador på olika sätt som gör att dom heller inte kommer att få jobb eller klara av det längre än max 6 månader, kosta pengar för kursen?
 
Det var övervägande jätte trevliga personer jag gick kursen med, jag missunnar dom absolut inte jobb och en inkomst. Men jag ser också latheten i att lära sig vårat språk, dom behöver inte, dom får ändå så dom klarar sig. Ja så går jargonen. För mig så ska allt tas i steg, och då är det här med att kunna språket det viktigaste och där ska först pengar för utbildning läggas och det måste finnas en vilja att verkligen lära sig det, för att sen kunna få jobb, Varför annars lägga pengar på kurser? För att hålla dom borta från arbetslösstatestiken? För att det är "fel" att kräva att dom kan språket? 
 
För mig så ser jag ett sånt daltande, ja jag står för min åsikt, jag vet också hur "gammelsvenskar" inte på långa vägar får samma hjälp, utan får nej eller får tjata för att ens få något som kostar pengar. Blivit nobbade kurser som kunnat ge dom ett jobb ganska direkt. Pengar som vi har betalat i skatt, alltså borde inte vi ha mest rätt att få nyttja dom? Och att det ställs lite mer krav på just att lära sig språket först för "nysvenskar"? Lägg gärna pengarna på att lära dom språket först, men slösa inte pengar på andra kurser innan dess.
 
Jag har inget emot "nysvenskar", så det är inte det jag menar. Men jag vet att om jag flyttar till ett annat land så klemas det inte med mig, det är däremot krav på att ska jag klara mig där måste jag lära mig språket och även ta seden dit jag kommer. Mina egna seder får jag snällt ha inom hemmet. 
 
Men när man då på nära håll ser detta, ser hur det som jag ser det slösas pengar på ett håll, gnälls över att det inte finns pengar åt andra hållet och nobbar många som kunde få jobb att gå kurser med motiveringen "det finns inte pengar"
Sen undrar många varför fler och fler drar sig mot SD???? Och jag säger bara, öppna ögonen så kanske man förstår det. 
Nej jag sympatiserar inte med SD, men jag förstår varför så många gör det. Och det är väl mest synd att det blir så hatiskt från deras håll, vilket gör att dom inte tas helt på allvar och kan bort ses ifrån just med det argumentet. Man behöver inte lyssna dom har ju bara rasistiska åsikter. 
 
Tyvärr finns det väl många saker som görs fel, vilket gör att det har blivit på detta sätt. Och det mest skrämmande är väl när man sitter i en grupp "nysvenskar" och flera av dom säger att dom förstår SD. Att dom skrattar åt Sverige och hur dom klemar med invandrare, bara ger och ger. Utan direkt krav, det är så fånigt så det är skrattretande. Ja det här är då deras egna ord, inte mina.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0