Biggest loser, Sverige, I

Så har då svenska varianten startat upp igen. Ska bli intressant att se hur de svenska deltagarna kommer ta tag i denna utmaning. Tänker lite på utvecklingen på det amerikanska programmet. Från start, de första säsongerna tyckte jag det var kul och peppande att se deltagarna kämpa och klara så bra viktnedgång. Det var ett program som var inriktat på hälsan, att gå ner för att behålla det, hitta ett bra sätt för att ändra sin livsstil. Ett sätt som flera kunde klara och hålla i. Men med varje säsong har just det amerikanska programmet blivit mer och mer extremt, mer och mer enbart tävlingsinriktat. Nästan hysteriskt att gå ner i vikt, inte hälsosamt utan extremt. Då tappar jag intresset och har inte sett de amerikanska programmen. 
 
Tänkte nog inte heller se det svenska denna gång, kanske för att det ligger för nära mig själv. Vad jag vill men vet att jag för tillfället inte klarar. Men så pratade en väninna om de två första programmen och tyckte jag skulle titta. Så jag har idag suttit och tittat på dom två första avsnitten.
 
Jag vet att man aldrig får hela bilden, man får ihopklippta delar från deltagarna. Självkart det som kan få oss tittare att reagerar på olika sätt. Men jag tror ändå inte att det är helt fel bild som visas.
 
Jag blev snopen när deltagarna står och diskuterar i första avsnittet om felmatvanor som gett övervikten. När en kvinna argt menar på att hon irriterade sig på att alla trodde att överviktiga åt chips och hamburgare. För se det gjorde inte hon. Dom andra försökte mena på att det var att blunda om man sa att man inte har haft fel matvanor. Det är ju just det som gett dom övervikt. Men nej inte då, det gällde inte henne, hon var sönderstressad. Det var hennes orsak. Det var för mig att verkligen blunda, visst kanske hon inte åt chips eller hamburgare, men att fastna på som jag ser det "ord" på vissa maträtter är att ljuga för sig själv. För det måste ju finnas andra saker hon äter som är onyttiga och gett övervikten. Inte sjutton är det grönsaker och frukt inte... 
 
I avsnitt två var det då den tyngsta deltagaren, som då tyvärr även åkte ut som första person. Synd så tillvida att hon verkligen var den som behövde få vara där. Inte bara för att träna i sig utan för att få hjälp att ändra sin inställning. Att sluta hitta de här ursäkterna som man är så bra på att hitta. För att komma med i detta program är ju en otrolig chans man får.
 
Visst hon vägde otroligt mycket mer än dom andra, så klart att det är både jobbigare och svårare för henne att träna och röra på sig. Och det använde hon som ursäkt att slippa kämpa. Ja så såg jag det. För det är ju det man måste göra,kämpa tills man kryper från träningen. Och visst man kanske inte orkar lika länge på gåbandet, eller motionscykeln, eller boxa eller slå med rep osv osv... det har ju med sin egen vana att röra på sig och orka. MEN man tar i så mycket man själv kan, och då är man trött, högröd i ansiktet, andas tungt, svettas så att tröjan går att krama ur. Och det såg jag på alla andra deltagare men inte henne. Det är ju så att ju mer otränad man är ju fortare kommer de här "effekterna" Det vet jag ju själv.... 
 
Men att höra henne säga "det är äckligt att svettas" DÅ undrade jag vad hon ens gjorde där. Svettig är väl det dessa deltagare än mer eller mindre konstant. Och man tar i så mycket man själv kan, men när någon knappt är trött, inte svettas, inte är varm och röd, då tror ialla fall inte jag att personen ens provat att verkligen ta i.
 
Klart att det kan finnas rädslor bakom, men där i programmet med andra med samma problem, där dom stöttar varandra. Då måste man ialla fall kämpa, göra sitt bästa, försöka. 
Tyvärr så var hennes sätt bara en bekräftelse på religiösa personer. Hur egoistiska dom är, allt är bara dom dom dom och framför allt bara på deras sätt. Har träffat på flera med just den mentaliteten än ödmjuka personer.
Synd det med för det är väl det troende påstår att dom är? Men nu var det inte religion utan viktnedgång jag pratade om.
 
Jag hoppas att den här veckan har gett henne en puff åt rätt håll och att hon får en bra hjälp väl hemma så att sen i sista programmet kommer hon visa hur duktig hon varit på att kämpa och att hon gått ner massor av kilon.
 
En annan sak jag ofta reagerar på oavsett vilket land programmet gäller. Och det är bristen på samtalsterapi med professionell person. Visst kanske dom har det, fast ingen visar det. Men det är synd, för det borde framgå att deltagarna även får den hjälpen. Mycket känslor ska bearbetas på flera sätt när det sker så stora förändringar i ens liv.
 
Kommer inte följa programmet slaviskt, mera kika på datorn när jag inte har något annat för mig. T ex sömnlösa nätter.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0