Förbud är aldrig en bra lösning

Fick tipset av en väninna att titta på Dokument inifrån från förra veckan, om socker, att det är en stor bov i världens fetma och befolkningens hälsa. 
 
http://www.svtplay.se/video/1154994/ska-vi-forbjuda-sockret
 
 
Ett sevärt program, många tänkbara saker tas upp. Inte bara om sockrets skadliga inverkan på människor utan även människors beteende. 
Att vi t ex äter/dricker tills det är stopp, inte tills vi fått i oss det vi behöver, tills vi är mätta, nej tallriken/glaset ska vara tomt.
 
Kan faktiskt förstå tanken bakom detta att bara tillåta storlek på muggar till en viss mera normal storlek än dessa jätte muggar som kanske just amerikanarna är mest förtjusta i.
 
Tänker på det där med tobaksindrustrin och förbudstexter på läskeflaskor och kan inte låta bli att skratta. Läser någon dessa texter ens? Ger det effekt? Varför ska saker göras som inte ger effekt? Bara för görandets skull eller, just att dom kan slå sig för bröstet och säga "se vi har tagit tag i detta och gjort åtgärder" hmmm.
 
Sen så en annan sak som jag tänkte på var pratet om att läsk ska räknas som flytande godis. Funderade lite och tänkte att även där är det väl lite skillnad på USA och Sverige? Eller bara inbillar jag mig det? Men visst pratar vi om godis och läsk i ett, att avstår vi från sötsaker så är det även läsken. Att ska vi leva hälsosamt tas det bort men läggs in sen till helgmyset?
 
Hon från Danmark som avvänjdes från cola, jag är inte lika illa därhän som hon. Men när jag mår dåligt så erkänner jag att jag "måste" ha cola.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0