Laga mat efter recept

det är något jag försöker mig på då och då. Att strikt gå efter receptet och göra laga maten efter konstens alla regler. Men tänk att jag aldrig blir riktigt riktigt nöjd då. Så jag har kommit på att jag ska först laga rätten efter receptet för att "smaka av" den så att säga. Sen så nästa gång jag lagar den så lagar jag den mera som jag nog oftast lagar mat, på en höft. Och då vet jag sen den gången efter att ha följt receptet precis på pricken, vad jag vill ha mer eller mindre av för att jag personligen ska få den smak som jag mest uppskattar. 
 
Smaken är ju faktiskt som baken och det går inte att göra ett recept som passar alla perfekt, för alla har olika smak. Man gillar inte vissa smaker, eller vill ha mer av någon. 
Därför när jag sitter och tittar på dessa matlagningsprogram som visas på alla möjliga kanaler på olika sätt. Så kan jag inte komma ifrån tanken att deltagarna som kommer längst är de som till viss del har samma smak som dom som dömer, eller så lär dom sig i tidigt stadium att anpassa sin smak mot den som domarna har. 
 
Visst måste dom självklart vara duktiga, men jag tänker på när de där sista ska sållas ut, när de absolut bästa är kvar. Då är det ofta mycket duktiga personer och det är mera domarnas personliga smak som avgör.
Jag tänker ofta att jag gärna skulle ha provat smaka maten för att se om jag håller med eller inte.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0