Restless legs - myrkryp som sprider sig

Efter läkar besöket i fredags har jag funderat en hel del på vad han sa. Och en hel del på vilka mediciner han skrivit ut. Jag har nämligen lite svårt för det här att det hela tiden ska "läggas till" nya, utan att någon annan tas bort. Då blir jag misstänksam. Men ska ialla fall prova.
 
Jag har sen ungefär 20 år tillbaka haft kryp i kroppen. Det började i fötterna, och jag trodde det mest var att jag var övertrött. Vilket jag snart blev varse att det inte var. Jag har fått ärva från pappa lite mindre skojiga saker. Som t ex då restless legs. Inget skoj.... men bara lära sig lindra och stå ut. Har alltid fått höra att det inte finns något direkt som lindrar eller vad exakt det är.
 
Sen har jag stått ut alla åren och egentligen inte tänkt så jätte mycket på detta. Tills förs ca 2 år sen då det blev värre, det kröp upp, inte bara i benen utan även till hnte skoj alls. Då lärde jag mig att när krypet ökade och flyttade upp i händerna så var det pga av anemi. Otroligt låga blodvärden som jag sen dess fått slåss med på olika sätt. Men när det värdet stigit har myrkrypet återgått till det uthärdliga i "bara" fötterna och vristen. Sånt jag kan klara av.
 
Men så träffade jag denna läkare för andra saker så fick jag då en medicin för det, och se den har den fina lilla biverkningen att restless legs kan bli värre. Och självklart blev det så. Nu var det inte bara kryp på kvällar och nätter, nej dygnet runt. Och starkt i fötter, hela underbenet, händer och underarmar. Så jag hörde av mig igen förra veckan efter att ha svimmat en stund i duschen, ville kolla upp mina värden. Och just ta upp att detta var så mycket värre nu. Och då fick jag ett piller till att ta. Jag kommer prova. Men blir det inte bättre så kommer jag avsluta direkt med den medicinen som ger denna biverkning. För jag tänker inte ta bara mer och mer piller. Nej tack! Då fortsätter jag stå ut och sen hitta andra sätt att prova. Kyla ner med iskallt vatten fungerar okey.
 
 
 
 
------------------------------------------------------------------------------------------
 
För den ev. nyfikne på vad restless legs är
 
 
Restless legs
 

Den som är drabbad av RLS kan känna

    • ett tvång att röra benen, då obehaget i benen åtminstone upphör för stunden
    • ”myrkryp” eller ”kolsyra” i ben och/eller armar
    • att inaktivitet och vila förvärrar symtomen
    • att symtomen är starkare på kvällen och natten och som svårast mellan 22.00 och 04.00, vilket gör det svårt att sova.

Det är cirka 900 000 i Sverige, som är drabbade av RLS och cirka 300 000 personer behöver mediciner för att klara av att leva. Då det är alldeles för stor okunskap om sjukdomen och alldeles för många är drabbade i onödan, så försöker RLS-Förbundet sprida kunskap om den.

Vill du veta mer om vad RLS är, vad det innebär och vilka mediciner som finns, så kan du läsa mer om sjukdomen under rubrikerna:

 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0