Tryffeltårta med marshmallows

en tårta jag fick smaka hos en vän för en tid sen. Och sista dagarna så har jag haft ett otroligt sug efter just denna goda tårta. Så nu ska jag själv prova göra den. Kommer nog inte bli såhär vacker
 
 
 
Tårtan:
200 g mandel
2 ägg, endast vita
1 dl ljus sirap
0.5 dl kakao
 
Fyllning:
400 g mörk choklad, minst 70% kakaohalt
3 dl vispgrädde
3 dl mini marshmallow
2 dl hackad daim eller daimpuffa
1 dl delar dumlekola
 
Gör så här Ugn:
175º 45 minuter + 2 timmar i kylskåp
 
Ta en bakform, 24 cm i diameter, med löstagbar kant. Lägg bakplåtspapper i botten (sätt fast det)
 
Kakan:
Mixa mandeln fint i en matberedare.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Blanda mandel, sirap och kakao.
Vänd ner äggvitorna.
 
 
Häll smeten i formen och grädda cirka 15 minuter.
Ta ut och låt botten svalna.
 
Fyllning
Hacka chokladen till fyllningen fint.
Koka upp grädden, dra kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen till en jämn smet.
Häll smeten i formen och låt svalna något.
Häll på godiset, tryck ner det lite grann.
 
Låt kakan stelna i kylskåp minst 2 timmar.
Skär upp den i tunna bitar vid servering (den är otroligt mäktig)


Kommentarer
Rebecca

så gott!

Svar: Ja den är helt sagolikt god
"jag"

2013-04-15 @ 19:51:50
URL: http://rebeckhaam.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0