Dom små receptfoldrarna som Coop har

Brukar jag av bara farten roffa åt mig och ta med hem. Ofta hittar jag något gott där som jag gärna provar laga. I går fick jag med den nyaste hem, "Smidigare skolstart" heter just detta nummer. Jag kom snabbt på att här i fanns det flera recept jag inte bara kan tänka mig prova i brist på idéer för någon middag. Nej här fanns det så många goda recept jag bara måste prova. 
 
Som t ex fisksoppa, helt med både torsk och lax, med vitlökskrutonger, känner smaken för att inte tala om dofterna av att bara läsa och se en bild.
Ugnstekt fisk (torsk, kolja, sej) men olika lockande smaksättningar på "toppingen" - gremoulatäcke, tacotäcke och medelhavs smak.
Korvstroganoff med grön curry, helt klart något jag ska prova, gillar när man har en basrätt och leker med lite nya kryddor för att göra det till något nytt.
Kycklingpasta med citron, har provat liknande innan, så blir skoj att prova ett annat recept.
Parmesanköttbullar var en ny variant att äta tillsammans med rostade grönsaker. Jag bara älskar rostade grönsaker och nu när hösten är på väg så kommer det ju bli massor av rotgrönsaker till bra priser, då gäller det att passa på. Och skoj att prova nya saker att äta till.
Förutom då just fisksoppan som fick det att vattnas i munnen så kommer det redan nästa helg (om inget ändras) att provas potatisquesadilla med fläskfilé och rödvinssky. Döttrarna beställde direkt det till helgens gemensamma middag, bara för mamma att göra då *ler*.
 
Blir som vanligt att jag första gången går efter receptet till punkt och pricka (ja nästan ialla fall) är det gott och jag gör om det görs det sen lite mer på känn, ökar lite här och minskar lite där. Så får man det precis som man själv vill.
 
I helgen blev det ett sötsug hos oss alla så det slängdes ihop en kladdkaka och till det glass. Det var inte alls dumt det inte. Sötsuget försvinner ialla fall ruggigt fort efter att man ätit en bit.
 
 
 
För lite sen hittade jag en sida som heter Middagshjälpen, jag har nu surfat runt lite, kikat lite mer på sidan och gillar den just för att den är lite annorlunda alla andra receptsidor. Och för alla som är riktigt duktiga i köket och lagar mat efter egna recept, som vill dela med sig av dessa finns då en möjlighet att samla poäng och byta sen till saker att ha i köket. 
Själv kommer jag nog aldrig få ihop så många poäng, är lite dålig på att skriva ihop mina egna små experiment i köket, som ungarna säger. Mamma gör god mat, men man får räkna med att man kommer bara få smaka på just den smaken en gång *ler*. Och när man går på känn och smakar av, fyller på med kryddor osv lite allt eftersom maten lagas är det sen svårt att göra ett skrivet recept av det. 

 
Men jag redan använt "Kokboken" för lite idéer 3 ggr på sista 2 veckorna. 
Till och med äldsta dottern var in och letade upp tonfiskröra. Hon är inte alls direkt glad över det här med att laga mat, men var så sugen på den tonfiskröran jag brukar göra till smörgåsar. Men när inte mamma gick att få tag på tog hon och kikade på länken jag gett henne. Bra att ha länk för henne tänkte jag.
Och hon hittade ett recept, gjorde röran efter konstens alla regler, ringde och klagade, det var ju inte alls mammas röra *ler*. Nej det finns många olika varianter på de flesta sakerna. Men hon har hittat var hon kan leta recept och få lite tips snabbt. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0