Fikon marmelad och chilisylt

är nu tillagad och provad i helgen tillsammans med ost. Kvar står att göra egna kex, har två spännande recept att prova.
 
Fikonmarmeladen var ljuvligt god, la fikonen i vatten o whiskey extrakt över natten hade nämligen inget portvin. Som det skulle vara enligt receptet. Men leka är aldrig fel med recepten. Men nästa gång ska jag ta satsen göra den till 2 eller 3 små istället o leka lite med smakerna mera. Prova portvin, lite chili i osv. 
 
 
 
 
 
Chilisylten var god, inte tal om annat, men... ja ett litet men. Första gången jag gör något så gör jag oftast till punkt och pricka efter receptet, För att ha det som bas sen om jag vill ändra på något enligt min egen smak. Och så även denna gång. Och den var god, hade lagom sting, men vinägern tog lite över smaken och det gillar inte jag. Så nästa gång ska jag dra ner på vinägern, ta lite mer vatten istället, sen ska jag ta en halva av satsen och riva ner lite ingefära i och se hur det kan smaka.
 
Egentligen behöver jag en hel hög med nya vänner för att kunna ge bort det jag inte äter upp själv ;) för det är så skoj att göra massa nya roliga saker. Dags att göra tomatchutney snart igen också. Men som sagt kan inte äta allt själv och vill ju prova så många saker och smaker :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0