Läste om 15 klockrena sätt att fortsätta vara olycklig

var då, jo självklart på facebook, vet inte hur många av mina vänner som på morgonen delat med sig av dessa 15 punkter. 
 
Det jag reflekterade över när jag läste punkterna var att det stämmer ju, folk som gnäller, är olyckliga åker dit på mer än en av dessa 15 punkter. Ju mer olycklig ju flera punkter.
Självklart även jag, när jag mår som sämst.
 
Jag har sista åren försökt att ända på många saker, just sätt att tänka. För har märkt att det är så mycket av hur man mår som ligger just i ens egna tankar. Om man låser sig, håller fast i det negativa i tanken eller lär sig att låta det negativa få vara kvar inom en en liten tid, att man får tycka synd om sig själv det är självklart, men inte stanna kvar i det för länge. Offer med ullig offerkofta får vi vara korta stunder, det är nog nyttigt i sig det med, då får man ut "sorgen". Men man ska akta sig för att fastna i det
 
Förr kunde jag fastna i dagar, veckor, verkligan sitta fast i det där negativa tänkandet. Men jag lärde mig och blev riktigt bra ett tag på att inte fastna, utan låta det vara allt från någon minut till max ett dygn. Men just nu har jag fått börja om från ruta ett igen, lära mig igen att kontrollera mina negativa tankar, bryta dom. Jag vet att det går, jag vet att jag kan. Så det ska gå den här gången också. Men en till sak som kunskap, att inte tro att bara för att man lyckats kämpa sig dit en gång så stannar man där, nej man måste vara uppmärksam och jobba på det hela tiden för att inte falla tillbaka till gamla mönster.
 
Här 15 punkterna men kommer senare idag, för nu ska dagen börja på allvar här, att skriva lite egna tankar om varje punkt. Så det kommer senare
 
15 sätt att förbli olycklig

1. Förvänta dig att andra ska göra dig lycklig.
2. Skyll din olycka på andra.
3. Använda ”om bara” så ofta du kan när det gäller tid, pengar och vänner.
4. Jämför det du har med andra.
5. Var alltid allvarlig.
6. Försök alltid göra alla till lags.
7. Säg aldrig nej.
8. Hjälp andra, men låt ingen hjälpa dig.
9. Betrakta dina egna behov som oviktiga.
10. Om någon ger dig en komplimang, avfärda genast.
11. Om någon kritiserar dig, förstora det.
12. Behåll alla känslorna på insidan.
13. Förändras aldrig.
14. Var aldrig nöjd med något annat än absolut perfektion.
15. Tillbringa all din tid i det förflutna eller i framtiden.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0