"lilla jag"

På Darkside såg jag för någon dag sen en fråga och sen diskussion om genusperspektiv, hur det var så många som just där på Darkside i t ex sina gallerier hade album med bilder på sig själv och hade döpt albumet till just "lilla jag". Personen som ställde frågan undrade lite över detta då h*n stötta på i ett forum, där en tjej, som kallade sig feminist, hoppat på och börjat läxa upp, en tjej kalla dig sig "liten" för se det fick man inte göra det var att lägga sig i underläga direkt genom sitt nick.
 
Nu anser ju jag att man får kalla sig precis vad man vill och att man kan väl vara lite och nätt eller känna sig ung eller vad som nu får en att kalla sig "lilla". Det är inte för mig att lägga sig i underläge, däremot så om en feminstisk tjej reagerar på det så visar det för mig mera en otrolig dold aggresivitet hos den tjejen av någon anledning. Något som ingen annan ska behöva stå till svars för.
 
Jag själv gillar inte feminism, just för att det är ett ord som egentligen inte står för något specifikt, det har blivit ett samlingsnamn på något sätt. Det är så många olika varianter av tankar och ideal som slåss under det paraplyet. Allt från dom som ser det som en "kamp" för alla människor rätt till jämlikhet på alla plan inom alla områden. Till dom som är just det här manshatande kämparna som vill ha det lika mycket åt andra hållet som vad det är dom säger sig kämpa emot. 
Feminin är ju och förblir just ett ord för kvinna, kvinnlighet och med tanke på att dom feminister som kanske mest märks är just dom som är mera åt manshatar hållet. Kanske det är därför det är dags att använda ett helt annat ord för kampen om jämlikhet, lika för alla oavsett kön. Lika lön för samma arbete, lika villkor. Egentligen är det ju numer inte heller bara en kamp mellan män och kvinnor utan det finns där på andra sätt också.
 
Men tillbaka till "lilla" som då tydligen var ett ord som gör att man sätter sig själv i underläge. 
Jag ser också på just Darkside hur tjejer och kvinnor oavsett ålder kallar sig liten, lilla. flicka osv. Och det är undergivna tjejer. Så frågan är som startat i mitt huvud sen jag läste den här diskussionsfrågan. Varför är det så vanligt. 
 
På sätt och vis är det ju just att sätta sig själv i underläga inför en dominant man, ja det är ju även undergivna män som kallar sig små på något sätt. Så alltså även det omvända. Det är en markering att man vill känna sig liten och bli omhändertagen av någon. Inget fel i det heller. Ett bra sätt att signalera ut vad det är man söker. 
 
Men samtidigt så kan jag inte låta bli att undra när kvinnor 40+ konstant kallar sig "flicka". Eller jag ska säga såhär, jag kan förstå när det är sexuellt spel, när det kommer till lek, och det sexulla, att man kanske på detta sätt markerar eller förstärker en känsla. En känsla av att den ena har makten och den andra inte.
 
Men då det går över till att vara mer än bara just sexuellt, utan kvinnan vill få vara flicka och slippa ansvar för sitt eget liv även utanför sängkammaren. DÅ blir jag lite skrämd och undrar, hur står det till? Detta kan inte vara normalt 
Även om jag nu faktiskt har en vid syn på vad som kan ses som normalt, men det finns ändå gränser.
 
Att se detta fenomen och notera att det även syns eller kommer fram att det är osäkra trasiga kvinnor oavsett ålder. Då känns det inte som om det här är ett bra sätt, inte direkt upplyftande att försätta sig själv i en roll av att vara liten och inte vilja ta ansvar utan bara bli omhändertagen.
Det gör att jag undrar lite över varför dom dras till BDSM-världen, är det verkligen BDSM dom söker eller tror dom att det är saker som dom måste stå ut med för att få det andra?
 
För vilken normal man vill ta hand om en vuxen kvinna så? Ja inte ens som jag ser på det män som är dominanta och gillart BDSM, nej det är mera osäkre män som får en boost av att ha någon att styra så totalt. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0