Mina tankar och funderingar kring de 15 sätten att förbli olycklig.

15 sätt att förbli olycklig

1. Förvänta dig att andra ska göra dig lycklig.
Det här är nog en av de vanligaste punkterna hos de jag känner. Jag hade samma tanke förr, men det finns inte kvar hos mig längre. Men så många vänner som tror att bara dom har en partner eller familj eller att partner/vänner/släkt ska beteer sig på ett bättre sätt, det sättet är alltid utifrån dom själva, finns ingen tanke på det här med att kompromissa, sen att det aldrig bara är en som måste anpassa sig. Nej det finns liksom inte på kartan, det är alltid just det där att någon annan ska finnas där på det perfekta sättet. Det är DÅ dom blir lyckliga.
 
Jag tror ju inte att man blir lycklig på det sättet, man hittar alltid alltid fel på dom andra ändå, nutid eller dåtid spelar ingen roll. Jag har heller aldrig träffat på någon som är riktigt lycklig oavsett om dom har fått en partner, eller att partern eller vänner/familj dansar fint efter personen pipa. Inte sålänge dom inte hittat lyckan i sig själva, att se att det är där, med sig själv och att se sitt eget ansvar för sin egen lycka. Att kunna älska sig själv, att kunna njuta av nuet och släppa allt gammalt, att också se sina egna fel och inte bara alla andras, att kunna kompromissa och framför allt, inte tro att någon annan ska anpassa sig efter min vilja och mina nycker. Gör dom inte det är det därför, det är deras fel att man inte är lycklig. 
 
 
2. Skyll din olycka på andra.
Lite samma sak, också en av punkt som är vanlig, men att alltid se hur andras fel gör mig olycklig. Den gjorde si eller så, det finns ingen respekt, det var min barndom, mitt ex...bla bla bla. Ja jag säger så faktiskt, för att jag ser det som att om man fastnar i den tanken, och skyller sin olycka på andra. Inte ser sitt eget ansvar i att bearbeta och släppa. Ja SLÄPPA, lägga det bakom sig helt. Då vill man inte bli lycklig, då har man hittat en trygghet i att få bekräftelse från andra genom att köra "tyck-synd-om-mig". Sen att vänner, partners till slut tröttnar på en och försvinner, så att det hela tiden kommer nya som boostar bekräftelsen. Ja det gör ju bara att det finns ännu fler man har att skylla sin olycka på.
 
 
3. Använda ”om bara” så ofta du kan när det gäller tid, pengar och vänner.
Det finns drömmar och det pratas ofta om hur man vill ha det och när det sker DÅ kommer man bli lycklig. Men det görs inte ett dugg ansträgningar för att verkligen komma dit. Det är som att man tror att det kommer med posten, en avi ligger i brevlådan en vacker dag. Bara hämta ut det där nya livet, med allt det där "om bara" så blir man lycklig.
 

4. Jämför det du har med andra.
Det här är mera en dold punkt, inte alltid man märker att folk jämför öppet vad man har mot vad andra har. Det är kanske mera tankar inombords men inte så fint att säga utåt. Det ger inte "tyck-synd-om-bekräftelse" och sånt lär sig folk snabbt, och tar inte fram bland andra. Det kan ge tvärtom effekt. Men det finns där i tankarna.
"Hur kan hon få en karl som hon är?" "Hur kunde han få det jobbet med den lönen han kan ju mindre än mig" "Hur har dom råd med den bilen, det huset, resa osv när inte jag har det?" Men oavsett vad det är så är tanken alltid att andra har det bättre och att det är inte rättvist.
 

5. Var alltid allvarlig.
Den här punkten är nog kanske den som jag ser runt mig som minst vanlig. Den finns, men inte konstant. Folk kan oavsett ändå skämta och ta lättsamt på vissa saker. Bara man håller sig till ämnen som inte är känsliga och negativa. 
 

6. Försök alltid göra alla till lags.
Den här punkten är lite delad. 
Delvis så finns det dom personerna som alltid är andra till lags för att rymma ifrån sina egna problem, att engagera sig i andra gör att man slipper ta tag i sina egna saker. Så får man en kort positiv känsla inom sig, ja kort för den går snart över till "Jag känner mig utnyttjad" "Jag finns alltid där för alla andra men ingen finns där för mig" Och det gör ju att man inte blir lycklig, man är ju ensam och olycklig.
Den andra varianten är att kunna säga "Se hur jag hjälper andra, se så bra jag är"  sen går det ofta också över till "Men se ingen hjälper mig eller finns för mig"
Den här punkten hör ofta samman med punkt 7 och 8
 
 
7. Säg aldrig nej.
Hör som sagt samman med punkt 6. Ska man vara andra till lags så kan man inte säga nej.
Bara det att det är först när man klarar av att säga nej, att sätta sig först och sitt eget mående och tid först som man kan bli lycklig och verkligen ge sina nära och kära kvalitets hjälp när man själv känner att det är något man vill, alltså inte varje gång.

8. Hjälp andra, men låt ingen hjälpa dig.
Nej för herre jäklar om man låter någon hjälpa en, då är det ju inte bara man själv som hjälper andra, och ingen ställer upp för en själv. Vilket ju är orsaken till att man känner sig utnyttjad och inte lycklig. Då blir det jämnbördigt och man får av andra. Detta kan vara hjälp med fysiska saker, flytta, laga bilen, skjutsa osv
Sen så om man tar den mera psykiska biten att öppna upp sig och få stöttning, pushning, råd ja det är också jobbigt, för att den hjälpen kräver ju att man också sen ser sina egna fel och jobbar på allt det där som är jobbigt, det som gör att man inte är lycklig. Att höra bra råd från nära vänner gör att man måste kunna ta kritik samt öppna ögonen samt vara villig att jobba på allt detta. Men gör man det, hua tänk då kan man ju bli just lycklig. Och man kan inte gnälla över att man bara lyssnar och hjälper andra men ingen ger tillbaka. En tendens hos personer som gärna lyssnar och tror att dom hjälper andra mentalt är att dom är mera en form av "medberoende" alltså mera boostar det negativa och ger "tyck-synd-om-bekräftelse" till dom som får hjälpen, samma som dom egentligen bara vill ha själva. Detta är inte hjälp och gör ingen lycklig.

9. Betrakta dina egna behov som oviktiga.
Den minst vanliga punkten om jag ens någon gång stött på den. Snarare tvärt om, att ens egna behov är viktigast, men ingen finns där att ge detta alla andra bara tar energi från en men ger inget alls.
 

10. Om någon ger dig en komplimang, avfärda genast.
Ja det här är nog vanligt att för många har svårt att ta emot en komplimang, tror egentligen att det mest bottnar i att vi inte vet hur vi ska agera eller reagera på komplimanger. Tackar man inte känns det fel, tackar man blir det konstigt, ger man en tillbaka känns det som att man gjorde det bara för att man fick en.
Synd för så härligt det är att både få och ge komplimanger, vi skulle göra det oftare. Liksom vi borde le oftare.
 

11. Om någon kritiserar dig, förstora det.
Också en vanlig punkt, ta på sig skulden. Göra en liten sak till en stor som när man kastat en sten i vattnet. Tanken ältas och ältas som något negativt. Att kritiken sen kanske var bra, sann och verkligen något som man borde tacka för, ta till sig. För att kunna utvecklas, nej det finns inte ens i tanken.
Ingen kan utvecklas utan kritik av någon form.
 

12. Behåll alla känslorna på insidan.
Nu är detta min egna erfarenhet som kvinna. Denna punkt är mer vanlig bland män, det är svårare att få män att öppna sig och kommunisera om saker som inte känns rätt. Kvinnor kan istället ösa ur sig åt höger och vänster och prata med än den ena än den andra bara dom får "tyck-synd-om-bekräftelse".
 

13. Förändras aldrig.
Nej det är något läskigt, det är farligt att prova nya saker. Förändringar. Men det lustiga är, att om man är olycklig så kan det aldrig på ändring på den biten om man inte vågar göra ändringar. Trampa i samma fotspår, kommer alltid ge samma resultat. Det är bara förändringar som kan ge ändringar även i måendet och att få känna den lyckan man strävart efter.
 

14. Var aldrig nöjd med något annat än absolut perfektion.
Först tänkte jag att nej det här är en punkt som inte stämmer så väl, det här är ju inget som folk direkt strävar efter. Men vid närmare eftertanke så är det ju just det alla strävar efter. Sin egen perfektion, att få allt exakt som man själv vill ha det. Någon som gör en lycklig, någon som bär en. Som tar bort all olycka och aldrig aldrig går emot en. Att få saker man tror ska göra en lycklig, som ett välbetalt jobb, en villa, en partner, ha en familj, en fin bil osv. Men egentligen ger inget av den där perfekta bilden man gör upp inom sig en lycklig. För se bara hur många som har allt det som inte är lyckliga och hur många som inte har det som är lyckliga. 
 

15. Tillbringa all din tid i det förflutna eller i framtiden.
En punkt som är vanlig, mycket vanlig. Det är att ha fastnat i barndomen, att ha fastnat i gamla förhållanden där man känner sig sviken. Och det är bara på grund av dessa andra personer från dåtiden som gör att man inte är lycklig.
Eller att se framåt och inte så någon mening med framtiden för inget kommer bli bra. Sen att man inte gör något aktivt för att nå fram till sina mål, att ha mål som är realistiska det tas inte alls med i tankarna. Det är bara en mörk framtid som kommer.
Men allt ligger hos en själv. Att släppa och gå vidare, att aktivt göra val som leder mot sina mål istället för att stampa. Att leva här och nu och se alla positiva saker som finns. Att se att man själv är del till negativa saker som sker, ta sitt eget ansvar, ta det som en lärdom och göra på ett annat sätt nästa gång. Verkligen njuta av livet istället för att jaga bekräftelser, respekt osv... Man får allt det där den dagen man är värd det, den dagen man gör dom valen som är rätt för en själv. När man slutar ha för höga krav, slutar se på alla andra och tro att dom är lyckligare. Utan hittar de saker som är viktiga för mig och som ger mig positiv energi.
 
 

Bara konstaterar när man läser dessa punkter att det är bara sin egen vilja att bli lycklig och kunna gå ifrån negativa saker som kan göra en lycklig. Och att en bra start är att se vilka av dessa punkter man själv har fastnat i eller kanske då och då ramlar in i. För det är först när man kan se sina egna "fel" som man kan göra något åt dom och alltså komma vidare på vägen mot att vara lycklig och leva ett liv i harmoni och kärlek (till sig själv och andra - i just den ordningen)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0