Vad är skillnader och/eller likheter mellan vuxen och mogen

en bra fråga som ställdes i ett forum, en fråga som sen farit runt lite i mitt huvud och gamla saker kommer upp. Minnen om en diskussion angående just detta med att vara vuxen och mogen. Det är snart tio år sen detta skedde. 
Det gällde min äldsta dotter och min mamma. Ska inte gå in på vad det var som skedde, det kvittar. Utan det var just det här att jag sa att min mamma ansåg att jag skulle hindra min dotter att göra en sak, nu hade hon fyllt 18 år några månader innan så hon var ju myndig. Det var nog också mer det ordet som användes istället för vuxen, myndig. Så hon fick ta sina egna beslut. Kan väl säga så att om jag ansett att det var något hon absolut inte skulle göra så hade jag helt klart tagit en diskussion med henne på ett annat sätt. Nu var det mest min mamma som inte riktigt tyckte det var "lämpigt".
 
Och diskussionen var just detta att hon är myndig. Min mamma svarade någon om att hon visade absolut ingen mogenhet att ta eget beslut i detta. Jag vet att jag svarade att jag inte sagt något om mogen, bara att hon var myndig och fick göra sina egna beslut. Men att det ju finns dom som är över 60 som inte heller är mogna. 
Behöver jag säga att min mamma sen var lite tyst och frånvarande ett tag efter den diskussionen för hon förstod att jag menade att hennes sätt inte var det mest mogna heller i denna sak.
 
Det har nu också varit intressant att följa resonemanget i forumet om hur andra ser på skillnaden eller likheterna på att vara vuxen eller mogen. 
 
För ja det finns dom som anser att det egentligen är samma sak. Även om flertalet menar på att vuxen mer är ett sätt att se på vilken ålder personen är i, vuxen då är man över 18 år. Menan mogen mer är hur personen i fråga hanterar olika situationer. Jag kan bara hålla med i detta resonemang.
 
Någon skrev också att det finns dom som är väldigt vuxna om man ser till ålder som inte alls är mogna att klara av situationer på ett bra sätt. Medan det finns dom under vuxen ålder som är mogna och kan hantera situationer dom hamnar i på ett bra sätt.
 
Även håller jag med till en viss del. Jag kan inte helt hålla med om att en person på 16-17 år har samma mognad som en som är över 40. Dom kan vara mogna för sin ålder och hantera saker otroligt väl. Men det kan aldrig jämföras med en äldre person som har en massa livserfarenhet med sig i sitt bagage tillsammans med sin mognad. 
 
Så vad är mognad då, ja det är väl att kunna dra slutsatser, lugnt agerande, utnyttja sina kunskaper och erfarenheter på ett bra sätt. Se följder som kommer av det beslut man tar. Se en helhet på något sätt som inte bara är här och nu för en själv.
 
Men helt klart en otroligt intressant diskussion om hur andra ser på vad det betyder. Eller kanske mer att man ser hur olika samma sak kan förklaras. Det kan se ut som att alla skriver olika betydelser för det skrivs/förklaras på olika sätt, men när man läser och tänker till så skriver egentligen alla samma sak.
 
Det mest sorgliga i det här med vuxen vs mogen är att det finns på tok för många som varit just vuxna i många många år som inte har ett uns mognad i sig.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0