Våra nationaldag

idag är det vår nationaldag, det ska firas. Ja det är ju också svenska flaggans dag, och så var det ju när jag vart "liten", slutade skolan osv. Det var inte vår nationaldag som firades då utan just svenska flaggans dag. Så sent som 1983 blev det vår nationaldag.  Och först 2005 blev det en "röd" dag.
Icke glömmas ska att dagen först 1996 blev salutdag, vilket ju inte är mer än rätt att det ska vara, det är ju ändå landets egna dag, ja och vår flaggas dag, så klart att det ska saluteras. (Salutering sker på sex officiella dagar, det är då denna dag, kungen och drottningens namnsdag och födelsedag samt tronföljarens födelsedag) Just dessa dagar saluteras det med 21 skott med 5 sekunders mellanrum. 
 
Nationaldagen firas som minne av dagen då Gustav Vasa valdes till kung 1523 och Sverige blev ett självständigt land. 
 
Jag tycker att vi borde fira den här dagen lite mer, verkligen fira. Eller vad tycker du?
Det brukar ju alltid finnas bakelser som är för idag, jag ska ha en idag, Hoppas den är riktigt smarrigt god. Ser den inte god ut vet jag till vilket bageri jag ska gå och köpa deras speciallite som bara är för god. Ja jag ska ju fira då får jag synda lite :)
 
 
 
 
Sen ska vi ju sjunga Du gamla, du fria idag vår egen nationalsång, skriven av Richard Dybeck, 1844. Det är text till en gammal folkmelodi.
Andra länders nationalsång är ett politiskt beslut, men det har aldrig tagits ett sånt beslut angående vår nationalsång. Nej det är helt och håller en status stycket fått genom tradition. För mig känns det mer som just en nationalsång just för den saken skull än att politiker någon gång i historien bestämt att ett visst stycke musik ska vara landets sång. Samt att det som fattas är att man inte sjunger Sverige eller något om hur vi älskar landet. Det är liksom självklart på något sätt att det är så.
 
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och förblir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0