Dofter och minnen

såg en film idag, en som var humoristisk och självklart romantisk (ska inte se romantiska filmer just nu men gör det ändå), det var en del små saker som fick mig att minnas saker. En "ko-teori", jag tror jag skrattade mest åt hur man kan komma på så otroligt dumma saker att göra film av, att ha egentligen samma tema. Hittar kärleken, blir sårad, aldrig mer, hoppas ändå, lite mer sårad och så klart det ska finnas ett rötägg med, och självklart är han rötägget den rätta i slutet av filmen. Det är ju en röd eller ja kanske flera röda trådar som går genom mer än en film. Det är bara storyn runt omkring som måste göras lite annorlunda, lite mer snörpliga, generande sitationer så att säga. (Filmen heter "Trogen tjur sökes") 
 
Som när hon då sårad och ledsen kommer på det här med dofter, hur vi minns även genom dofter. Hur hon då vill ta bort sin doftkänsla helt :). Just för att hon inte klarade av att känna hans doft och då minnas.
 
Hur som helst så kommer då tankar på hur otroligt viktiga dofter är för oss egentligen. Och inte bara då att vi ju faktiskt även om vi kanske tror att det är den andra personens utseende eller sätt faktiskt attraheras otroligt mycket även av andra personers "doft" eller kanske inte direkt doft men feromoner. Kanske är det därför vi blir attraherade av någon vi inte alls trodde vi skulle falla för eller tvärt om, efter samtal via mail och telefon så träffas man äntligen och "poff" försvinner all den där attraktionen man trodde man hade. 
Vem vet, kanske är det feromonerna kanske annat.
 
Men dofter och minnen kan även vara som bilder, att man minns stunder, från barndom, från en semester. 
Vem får inte lite obehagskänsla av t ex doften hos tandläkaren eller läkare? 
 
Men ta nyklippt gräs, nygräddade kanelbullar, den där speciella doften som finns sommarmornar. 
Vissa dofter från semestern osv. Det är helt klart en lika bra igångsättare av minnen som bilder. 
 
Jag har idag kommit över effekten av en doft, ett rakvatten. Som mitt ex använde. Nej det är inte minnet av honom eller något sånt som finns i just det rakvattnets doft. Jag bara älskade just det här rakvattnet. Och när vi var på en kryssning vi fått i bröllopspresent av min pappa så självklart köpte han en stor flaska av just det här rakvattnet. Helt underbart. Eller nej det blev ju inte så.
 
På natten på resan till Helsingfors började jag må dåligt, låg hela natten och kramade toaletten. Dagen var en ren pina när vi åkte båt till en fästning för att ha en skön dag där. Kan säga att må så dåligt är inte skoj när man inte är hemma. Vi avbröt dagen och till båten ganska tidigt. Sen låg jag helt utslagen hela dagen och resan hem.
 
Jag var med barn, en stor glädje i sig, men det medförde också illamående av på tok för stor grad. Usch hemska 9 månader, för ja jag har mått dåligt hela graviditeten med alla barnen. Inte lite morgon sickness ett tag lite in på graviditeten här inte. Nepp det var illamående för allt direkt och hela tiden.
 
För smaker, syn av mat, och dofter... nästan så jag känner känslan nu bara jag skriver om det.
Detta illa mående försvann direkt när dottern var född, för allt utom en sak. Detta rakvatten. Räckte med att jag såg en reklambild av den så vände det sig i magen på mig. Hade någon man på sig det fick jag kämpa för att inte kräkas. Det var allt annat än ett trevlig doft minne :)
 
Tack och lov har det försvunnit helt nu och det var även värt det, när jag tänker på mina fina barn.
 
 


Kommentarer
louise

SV: Ja, jag bor i Göteborg. Jag kan absolut åka (gå) till Azaleadalen och fotografera när det står i full blom så du åtminstone får se bilder på det! Dock kommer jag inte ihåg när det brukar blomma?

Svar: Va härligt det skulle vara och snällt. Jag är lite osäker men tror att det är i slutet av maj, början av juni.
"jag"

2013-05-07 @ 20:26:47
URL: http://vitmossa.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0