Hälsan är viktig

för oss alla, det kan man aldrig komma ifrån. Men tror att man mer tänker på det när man antingen blir drabbad av sjukdom själv eller en anhörig, eller att man kommer upp i åldern och värdena börjar ligga på gränsen. 
Idag är nog alla också mer och mer medvetna om hur viktigt det är att ta vara på sitt liv och se till att leva hälsosamt för att slippa sjukdomar som kommer av att man missköter sig.
 
Sjukdomar som kommer ändå kan man ju inte göra något åt, men ofta så gör ett hälsosamt liv ändå att det kanske underlättar på något sätt. Men när det kommer till rena vällevnads varianter så lgger ju allt hos en själv, val man gör. Tur är ändå att även om man valt ett ohälsosamt liv med onyttig mat, mycket mat och stillasittande så är man aldrig för gammal för att göra ändringen att av egen kraft rätta till saker och få bättre värden. Leva ett mer hälsosamt liv. Och det tycker jag är bra för då finns det inga ursäkter att ens slippa starta oavsett ålder.
 
Hälsan för mig, det viktiga just nu är att få ordning på mitt blodvärde. Och vilket val jag ska ta angående livmodersoperation eller inte. Jag vill ha ett stabilt värde, jag vill slippa allt det här som blir med järndropp och hålla koll på värdet. Känna mig yr och orkeslös osv. Men samtidigt så vill jag inte ta bort den. 
 
Delvis är jag ju skräckslagen för operationer i sig, men det är inte bara det. Känns så fel att ta bort något som hör till kroppen och som det inte är något "eget" fel på. Det måste ju finnas andra sätt. Jag äter cyklokapron för att dämpa blödningar, jag har fått en ny hormonspiral av samma orsak. Men det fungerar inte alls som tänkt. Det blir snarare bara värre och värre. Men kanske det är bara en sak kvar att göra. Ta bort.
 
Väninnor tjatar på mig att jag "måste", för tänk så bra det är. En tog bort sin vid 35 års ålder redan och de flesta har tagt bort sina för många år sen. Men jag är så otroligt velig. Vad sker med kroppen när den tas bort. 
Slemhinnor, lust osv osv.... det finns så många frågor där. Men nu har jag en tid nästa vecka och jag ska samla ihop alla frågor jag har på ett papper, lika bra annars glömmer jag bort frågorna när jag sitter där. 
 
Lite lustigt att jag är så anti trots att så många av mina väninnor redan gjort det och är så nöjda och rekommenderar det eller nej dom säger att jag måste. Kanske är det just det där "måste" som gör att jag slår lite bakut. Gillar inte "måsten".
 
Ja bara vänta och se, fråga massor och sen hem utvärdera svaren och googla för att få mer information.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0