Melodifestivalen 2013, avklarad

ja så kan man nästan säga, att det är som en lång lång väg som slingrar sig fram och sen helt plötsligt blir det en bred väg och vips är det slut.

 

Jag ska inte säga att jag älskar melodifestivalen för musiken, för arrangemanget i sig. För det gör jag inte. Det är lite som OS att det ska överglänsa dom som haft det innan, det ska göras något extra, samtidigt som det ska klämmas in nya häftiga saker så ska det inte ta tid, nej för tid kostar. Musiken, tja den är det väl lite si och så med när det gäller kvalitén. En del passar perfekt i just melodifestivalen men ingen annanstans, en del passar som radioterror ett bra tag nu in i sommaren, med det är oftast låtar som kommer glömmas bort, sen finns det ju även låtar som jag tycker är bra, som jag gillar av någon anledning, texten, musiken är antigen fin att lyssna på eller gör mig glad. Sen finns det ju alltid alltid varje år någon låt som man alltid kommer att komma ihåg. Ofta då inte just dom här som är direkt bra, utan snarare för något annat. Alltså något som gör att den sticker ut och ofta får många att fråga "vad sjutton gör den här, hur kunde dom sända den?" förr hade dessa låtar inte en chans, dom blev ohjälpligt bland de sista i listan. Men så är det inte längre, inte sen "folket" i varje land också får rösta, nej då helt plötsligt så klättrar låtarna, ja kanske inte i topp, men ändå där uppe precis efter toppen. Lite intressant faktiskt. Röstar man på dessa låtar för att dom är bra, nja jag tvivlar, röstar man på dom för att man själv kommer från det landet men befinner sig på annan plats och alltså kan rösta, kan vara en anledning, men mest tror jag att det är lite så att många oavsett nationalitet faktiskt röstar lite tvärt emot, att det ska ge dom nöje på något sätt.

 

Inte för att det gör något det gör ialla fall röstningen intressant och spännande.

 

Men jag älskar just melodifestivalen för att man får gnälla, ja verkligen gnälla av sig ordentligt, på låtar, på texter, på kläder, på scenframträdande, på programledare, kan man tävla i musik, tävlingen i sig osv... jag menar finns det något annat program där man har så otroligt mycket att gnälla över som just detta? Det är ju rena guldgruvan en gång om året att få gnälla. Ja och sen några år tillbaka är det ju även en utdragen saga, där man redan vid dom många programmen av uttagning för vårat svenska bidrag kan börja klaga, sen kommer uttagningen till finalen och så till slut the Grand Finale.

 

Jag var med och gnällde på några av det svenska uttagningsprogrammen, erkänner jag. Kanske jag personligen tyckt att vi borde ha sänt en annan låt. Men nu gillar jag Robins låt, jag bara älskar texten av någon anledning, orden går rätt in i hjärtat på mig. Men som sagt inte alltid jag själv som personlig favorit tycker att just den ska sändas.... eller att den som jag tycker ska sändas är en personlig favorit.

 

Däremot missade jag helt förvisning eller uttagningarna till finalen. Men självklart inte finalen, det går ju bara inte :) eller jo klart att det går om något annat skulle komma ivägen, det är ju inte direkt prio #1, men är jag hemma så är det den kanalen som går.

 

I år blev jag nog överlag snopen över att kvalitén på hela fältet var bra, det var låtar som gick att lyssna på. Visst vissa tröttnade man på efter 30 sekunder men det är bra för då kan man smita på toa, ut och snabbkissa hundarna eller hämta något från köket... kallt isvatten t ex ;). Men det var skoj att höra att det fanns så många bra låtar.

 

Däremot så är jag lite undrande över det här med hur det röstas, nej jag tänker inte på grannlandsröstning, det kommer man aldrig ifrån. Men jag tänker såhär, i år var det otroligt många bidrag som ändå var väldigt lika, glad radiopop kan man säga. Och visst att en musikkunnig jury kanske lyssnar på vissa saker och därför kommer fram till att någon av dessa låtar har en högre kvalité än någon annan. På grund av något som inte jag som lekman kan höra. Men nu röstar ju även folket, och det är 50% hur dom röstar och jag tror ju inte att alla är musikexperter på det sättet utan mer lyssnar som jag.

 

Och då blir jag lite undrande över hur det ändå slår så att samma låtar får poäng och andra inte alls, trots att det ändå är otroligt lika låtar, kanske till och med mer trallvänliga, bättre refräng osv. Jag tycker att det borde ha varit mer utspritt just av den anledningen. men det var ändå ganska koncentrerat.

 

Jag ska inte klassa ner Danmark och vinsten, för det var jätte skoj, en bra låt, GRATTIS Danmark. Men samtidigt så norska låten, den var faktiskt för mig bättre, men kraft, power och en helt klart roliga mer trallvänlig refräng.
Sen varför fick inte Irland några röster??? Den var ju samma slags låtar kan man säga.
Sen så, nog sjutton var Norges bättre än Danmarks, mer fart, mer trallvänligt och en roligare refräng?

 

Tycker det var lättare att ta ut låtar jag inte gillade av någon anledning, något i det hela som "störde".
Frankrike - en bra låt men så platt och tråkig
Grekland - ja vad ska jag säga, var det titeln som gav röster eller, sprit och sex säljer ju allt ;)
Sen har jag helt glömt vilka länder som låtarna hörde till, men någon borde ha nytt klänning eller lärt sig dansa, som dottern sa den klänningen vill man se "röra sig" och det fick den inte göra.
Sen fanns det en del musikaliskt fina låtar men lite tråkiga.
Bonnie Tyler, vi sa antingen går den i topp eller så är den helt osynlig, tror att hon inte var hes nog ;)
Finland då, kanske deras tabbe var att just köra den där "kyssen" på slutet, många var negativa just för det, även om säkert många även gillade det lite tabulagda i det. För det var ju heller inte en dålig låt utan trallvänligt och säkert en sommarplåga.

 

Men sen då det sämsta av allt, vårat paus nummer, herre gud så jag skämdes, VAD var det??? Det var det sämsta och värsta jag sett någonsin, en sak att det är humor och just av den "drivande" varianten i humorsprogram, men detta var internationellt och jag bara skakade på huvudet. Varför inte något bra, någon bra artist, eller samla ihop svenska bra artister och låt dom göra något skoj tillsammans, dom som kan sjunga, Danny hade inte varit dumt, ja han hade gärna kunnat få haft bar överkropp ;). Men nej just den delen av programmet kommer ialla fall jag snabbt snabbt glömma.

 

Nu är det en förmiddag med lite måsten, sen ladda inför hockeyn. Blir en bra dag tror jag

 

 

 

Och borde avslutas här eller så :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0