Är det här att vara rasist?

Jag har börjat gå en kurs, en intensiv kurs för att förhoppningsvis få ett jobb ganska snart efter. Det här är verkligen något jag ser fram emot. Och hoppas mycket på det.
Många ser nog yrket i sig som något av lägre rang, jag själv ser ett jobb, en inkomst, en ekonomi och ett jobb där jag tror att jag kan passa. Att ge service, både kunna låta folk vara men även vara social, att kunna ta ansvar för det jag gör, och ansvar för andra. 
 
När jag pratade med min handläggare på AF var det tveksamt om jag kunde få kursen, var det ett lämpligt yrke för mig som opererat knä för artros och känner av knäna. Och inte ska ha konstant tunga lyft i jobbet.
Och frågan var om just dessa saker gjorde att jag skulle få kosta pengar, gå kursen. Till slut så fick jag ialla fall ja.
 
Kursen startar med en vecka där man enbart gjorde en massa tester, sina förkunskaper i olika ämnen men mest svenska. Varför jo för att övervägande av alla som sändes till denna "testkurs" var personer med svenska som andra språk och utan en viss nivå av kunskap i svenska kommer man inte klara resten av kursen. Som är intensiv och går fort fram??? Ja det ska vara så ialla fall.
 
Av oss som gick första veckan var det 6 st som fick gå vidare till själva kursen. Som vi nu gått halva av. 
Av oss 6 är det egentligen bara 3 st som klarar svenskan, Behöver jag säga att 2 av oss är svenskar och en är en mycket ambitiös kille som kom hit som tonåring men haft föräldrar som varit stenhårda på att väl här i landet så ska alla lära sig språket väl, annars kommer man inte klara sig.
 
Dom andra 3, det är hemskt att se hur otroligt dålig svenska dom kan, HUR kan dom sändas till kursen från första början. Och företaget som håller kursen säger till AF vilka dom ser kan fortsätta och inte. Men AF säger då om vissa oavsett "dom ska gå" Men samtidigt vet man att dom aldrig kommer fixa kursen på denna korta tid, eller ens på lång tid om inte svenskan blir bättre. Och inte kommer dom att kunna få jobb heller.
 
Sen en av dessa tre personer har också ett skadat ben, en olycka, benen helt trasigt och det är skenor inopererade och det finns inget "kött" på flera ställen. Går på kryckor. HUR kan han lätt få kursen, samt ha tanken att han ska ha utbildning på flera saker via AF sen också. Jag fick tjata mig till min plats på grund av mina knän, men lovar att ingen ser utifrån att jag har problemet, jag varken haltar eller klarar inte av att knäböja eller lyfta saker. HUR tänkte AF där egentligen?
 
Flera som kom med från start har också utbildningar som gör att dom kan ta jobb, jobb som finns. Så varför är dom sända på ytterligare kurs som kostar????
Någon hade bara varit arbetslös 2 månader.
Det är bara invandrare som har den bakgrunden eller framtidsplanerna att få flera utbildningar betalda. 
 
Men jag som svensk och jag vet andra får tjata och kämpa för att få något som kostar från AF även om det kan ge ett garanterat jobb.
 
Varför är inte dom personerna som har svårt med svenskan och då menar jag verkligen jätte svårt dom förstår inte när man säger "hinna ifatt", "belöning" osv.... varför sätts inte dom på en kurs svenska? Varför finns inte krav på att dom har en viss nivå på sina språkkunskaper först? Om det läggs pengar på den utbildningen så säger jag inget alls....
 
Men en utbildning där dom inte hänger med alls på grund av språket, där dom inte kommer klara proverna på grund av att dom inte klarar svenskan. Varför slösas pengar bort på detta sätt?
 
Sen då detta som verkligen gör att jag känner att jag förstår SD mer och mer, sorgligt nog. Men hur dom inte är ett dugg oroliga. Den ena köper alla frågor som kan komma på slutproven från en vän, säger stolt att vännen har alla frågorna på ett USBminne, och lär sig frågorna och rätt svar så klarar han sig. En annan sa (nu kom han inte med) men han skulle betala 4500 kr för att låta någon annan göra provet åt honom. 
Och man märker att det enda dom vill är inte att ta ett jobb hos en seriös stor firma utan helt jobba själva eller på annat sätt jobba svart för att tjäna mycket pengar.
 
Det genomsyrar för mycket, hur dom får mera fördelar, lättare att få betalda saker, sen ska det ändå fuskas och sen ska det jobbas svart. Det är inte konstigt sen att så många är och blir rasister. Och dom som blir mest berörda av detta är ju dom invandrare som verkligen försöker att göra på rätt sätt. Dom får inte chansen att ens visa att dom är seriösa och kunniga.
Och det är inte så konstigt, jag ser nu 11 invandrare där 10 är mest inne på att fuska och köpa sig att klara proven. 1 enda är seriös, lärt sig språket, vill jobba seriöst osv. Han försvinner ju i mängden av alla dom oseriösa.
 
Är det så konstigt att man mer och mer lutar åt att bli rasist??? Eller vad ska man kalla sig? Rasist är ju inte heller rätt för det är ju inte hela gruppen, utan det är ju bara största delen av gruppen.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0