Att vilja avsluta sitt liv.

Igår läste jag på fb om några som hamnade på ett stillastående tåg, på grund av en olycka om skett lite tidigare. Någon hade valt att ta sitt liv genom att hoppa ut framför tåget.
 
Det är sorgligt att någon mår så dåligt att det är den ensa utvägen som finns som val. Men jag kan förstå det och säger inget om det, mer än att det är just sorgligt. Har för några år sedan varit med i en diskussion om detta, där det fanns några som ansåg att det var så elakt mot dom man lämnade efter sig, att det var så egoistiskt att ta livet av sig, inte tänka på föräldrar, barn, nära vänner osv. 
Där kan jag inte alls förstå hur man kan tänka så, att det är egoistiskt. Det visar bara att dom som har den inställningen inte har en aning om hur det är att må riktigt dåligt. För då vill man bara slippa det som gör ont. 
 
Men visst är det hemskt för dom som står personen nära, att den avslutar sitt liv.
 
Samma så läste jag på ett annat ställe en gång att någon tyckte att den som ska ta livet av sig ska tänka på dom som sen får ta hand om det hela, som polis, brandmän, sjukvård osv. Där har jag inte heller riktigt förståelse för varför det skulle vara så hemskt och att det skulle vara viktigt att ta hänsyn till. OBS nu att jag tycker att det är jätte sorgligt när en person inte ser någon annan utväg. men jag tycker att det är skrämmande när omvärlden hittar så för mig lustiga anledningar till varför personen inte skulle göra det. Som t ex tänka på dom som ska ta hand om det. Det visar verkligen att man inte ens försöker förstå personer som mår så dåligt.
 
Däremot kan jag förstå dom som anser att det är väldigt dåligt val att ta livet av sig på sätt där man förstör en annan människas liv, på ett sånt sätt att den kommer ha med sig hela sitt liv att den dödat någon.
Som t ex en tågförare, som råkar ut för att någon hoppar ut framför tåget. Jag förstår att personen som mår dåligt inte alls ser det så, det är bara ett tåg, dom tänker nog inte på att det faktiskt är en människa som kör och bromsar. Att det kan bli en fruktansvärd upplevelse för den personen. 
 
Men samtidigt så när någon mår så dåligt, eller kanske till och med är påverkad av någon form av drog. Så finns inte alls dom här logiska tankarna, där andras påverkan kommer med och förstås.
 
Det är verkligen så sorgligt när detta sker, för alla som på något sätt blir inblandad och får skuldkänslor för att dom borde ha gjort på annat sätt för att förhindra. Vilket oftast inte går, men tanken går åt det hållet, Som bromsa hårdare, styra undan, lyssnat, på annat sätt märkt, finns många varianter på den typen av tankar, men ändå vet nog alla att det hade inte gått ändå. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0