Kan man lita på en som varit otrogen

mer eller mindre konstant i tidigare förhållanden, flera gånger?
 
En fråga en väninna ställde mig. Och jag svarade självklart spontant utifrån mig själv. "Nej det skulle jag aldrig göra"
 
Nu har vi bollat denna fråga fram och tillbaka från olika vinklar ett par dagar. 
 
Visst mitt svar kommer självklart för att det är min värdering, det jag känner är rätt att känna, min rädsla för att bli sårad och valet jag gör för att så gott som möjligt välja bort situationer som kan såra mig. Men också för att jag inte sitter i situationen att ha blivit kär i en sådan man, 
 
Nu är jag inte av den här spontana sorten människa som blir förälskad direkt, släpper allt och sätter på mig dom rosa glasögonen. Nej jag är försiktig med mina känslor att jag först verkligen lär mig saker om personen som kan vara risker, och först när jag märker att det inte finns dessa risker vågar jag släppa på mina känslor. Kan ses som en kall person, en som har svårt att älska. Men det är jag inte egentligen, har bara blivit sån. Ett sätt att skydda mig själv. 
 
Så jag skulle inte hamna i den situationen hon gjort nu. För hon fick veta väldigt snabbt varför hans tidigare äktenskap (fler än ett) tagit slut. Han har varit otrogen. Så det var inget han direkt dolde som kom fram sent då redan känslor fanns. Nej detta kom tidigt. 
Men nu har hon fått känslor, och är helt inställd på att han aldrig kommer vara otrogen mot henne, det har han lovat???? 
 
Vad säger man då när hon frågar om hon är dum som provar? Har ju lust att säga, "Ja jätte dum"
Men sen vet jag ju att det är så lätt när man inte är mitt upp i någon känslomässigt, väl mitt i det försvinner logiken och det kommer in önsketänkande.
 
Mitt svar blev att älskar hon honom så pass mycket att hon är villig att prova, satsa fullt ut ska hon göra det. Känner hon minsta tvivel eller osäkerhet ska hon bromsa lite. 
Hon ska däremot inte blunda för risken att det kan ske samma sak igen, hon ska inte utgå ifrån att det kommer göra det. Men hon ska heller inte blint tro att det inte kommer göra det. 
Och är hon villig att ta risken, jobba med honom på ärlighet och kommunikation så att det inte sker igen. Försöka reda ut varför han gjort så tidigare. Brist på sex hemma, brist på bekräftelse, osäkerhet, stressad på något sätt och istället för att vända sig till sin partner söka kickar på annat sätt, spänning. Verkligen försöka reda ut när han hamnar i den situationen och känna att han är lika villig att verkligen jobba på och vara ärlig för att det inte ska ske.
(Nu tror jag ju att ingen man i världen klara av den raka ärligheten och det jobbet som ligger bakom, men man ska ju aldrig säga aldrig)
 
Jag hoppas att det kommer gå bra för henne, för dom. Men jag själv, nej jag skulle inte våga, jag vet att jag skulle bli mer och mer misstänksam och till slut skulle det nog gå ut över förhållandet.
 
Vi vinklade också sättet otroheten varit på om det är någon skillnad. Nu är otrohet alltid otrohet. Men visst kan situationer eller sätt ändå spela lite in. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0