Dieter, träningsvarianter

oj oj så många det finns.
Inte bara det gamla vanliga Viktväktarna, flygvärdinnedietet osv. Nej nu finns det LCHF, GI, 5-2 och alla andra varianter däremellan och runtomkring, Vad är egentligen rätt, vad är bra för kroppen, vad är farligt.
 
Det sista är ju denna 5-2 diet, och alla är lyriska, alla skriver om hur bra det är. Det har kommit ut en uppsjö av böcker. Och så kom då det här sista som alltid kommer. Även om alla faser, långsam start/explosion alla ska göra det och alla berättar hur bra det är/några har blivit anhängare typ en sekt andra har lagt av helt/sen att det är farligt att göra.Det brukar ta ett litet tag från första fasen, till sektanhängar andan, till det här att det är farligt. Men nu har det gått på mindre än ett år, ja faktiskt bara ca halvåret.
 
Nu har jag inte läst allt som stått om dieten, och absolut nästan inget om varför det skulle vara farligt. Men att det ska vara inkörsporten till ätstörningar. Men är inte det mesta som gäller dieter den inkörsporten, för att inte tala om modet, alla modellprogram med så smala modeller att det är mer klädhängare än personer.
 
Är det inte farligare och där man borde eller måste starta att ändra inställning. Det är hur man ska se ut för att vara vacker och lycklig. Att det enda som gäller är att vara smal smal smal och ha så mycket pengar som möjligt och lite till.
Att det är där man ska börja att visa att lyckan ligger inte i hur smal man är, att smalt är vackert, eller hur mycket pengar man har. Lyckan ligger i helt andra saker. 
 
Det senaste jag hörde om, det är inte det senaste, men jag har bara inte hört om det innan, Fyratimmarskroppen; http://www.fyratimmarskroppen.se/.  Jag har inte alls satt mig in i vad det är, förstår att det är diet och motion. Men har ingen aning om vad eller hur, Har en vän som provat nu i 14 dagar och är lyrisk, gått ner 5 kg och tycker att detta är vad man ska göra.
 
Så tittar jag på vad han gjort. Jo han har ätit bönor o nötkött/biffar men lite kryddor. Ingen variation, sen har han lagt på någon jobbingtur i skogen. Klart att han rasar i vikt första veckorna, men sen då? Jag tror inte alls att det kommer vara bestående. Men han är övertygad, detta är hans grej, detta kommer han använda sig av först för att nå målvikten men sen att leva efter. 
Men tydligen är det en av nycklarna i dieten, ät samma sak, tråkigt men lätt, man behöver aldrig välja, man vet. 
Jag är lite frågande angående dieten *ler* kanske idé att från start lära sig variera, laga roliga rätter. Annars lär man nog tröttna ganska så snabbt på det där och sen stå inför fakta att vad ska jag äta. Lätt att hoppa tillbaka till det gamla när inte man från start ändrat om på rätt sätt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0