Fotogragering

är verkligen en konst jag gärna skulle vilja lära mig. Att kunna alla små knep, inte som nu bara ta upp kameran och knäppa hej vilt. 
Några säger att jag kan, för bilder jag delar med mig av är bra med allt som gör en bild bra. Och jag menar på att det är bara tur, jag vill kunna. Visst kanske man har ett "öga" för något, man tycker om det på ett visst sätt. Men det är inte samma sak som att kunna. 
En väninna var snabb att ge tillbaka en sak jag sa till henne en gång när hon sa att hon aldrig gått kurs för att lära sig måla hon bara målar. Och jag sa att måste man gå kurser, kan inte glädjen och det naturliga, passionen försvinna i det man målar om man helt plötsligt börjar tänka på tekniker? Hon skrattade och svarade att en italiensk konstnär sa samma sak, att han tyckte att passionen i hans tavlor försvann när han började gå kurser för att lära sig tekniket. 
Kanske har man en liten poäng där, att om något ändå blir bra, man gör det utifrån hjärtat, det man själv gillar. Så finns det kärlek, passion i det man gör. Och det räcker ju, det behövs inte massa teknik egentligen.
 
OM man nu inte ska göra vissa saker som att t ex ta bilder för en kokbok. Där maträtten faktiskt måste framträda rätt på alla sätt och vis. Det här var något jag inte ens tänkt på, men blev medveten om det här igår när jag sneglade på Masterchef Australia (går det ens att undvika något matlagningsprogram på tv idag? Tycker det går mest sådana om man ser till alla kanaler, och varianter av matlagningsprogrammen så nog sjutton måste det väl vara flest av dom?). Hur som helst så blev jag då medveten om att det där att lägga upp maten för fotografering är en konst och att sen då ta bilden så att maten gör sig rättvis på rätt sätt på bilden är inte alltid så lätt. Många saker som ska tänkas på. 
 
Då är det ju tur att det finns kunniga fotografer *ler* som kan alla små knep, och inte bara sånna som jag, som bara tar bilder för att det är kul.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0