Äntligen, NU ska jag baka romkulor

Så jag har letat efter detta recept, provade göra dom här underbart goda små bollarna i somras, Så skulle jag göra dom igen och hittar inte receptet. Men skam den som ger sig, systematiskt har jag gått igenom alla ställen där det kunde finnas, varje lite mapp, varje lite fil, varje dagbok osv. Och till min stora glädje NU är det hittat....
 
 
Hemmagjorda romkulor

1 mazarinkaka
1 hallonrulltårta
3-4 msk Rom Essens
2 msk kakaopulver
3 msk hallonsylt
Garnerna med strössel eller kokos



Det kunde inte vart enklare. 
Ta mazarinkakan och hallonrulltårtan och mosa allt väl tillsammans. 
Tillsätt kakaopulver och Rom Essens och fortsätt knåda och därefter hallonsylten och knåda allt till en fast och mörk chokladmassa. 
Det är lite jobbigt så rekommenderar att använda en handmixer, annars är det bara att knåda.
När du har knådat degen väl, börjar du rulla dem till bollar – små eller stora, du bestämmer själv. 
Därefter skall de rullas i strössel efter eget val. man kan använda strössel med färger och hjärtan, osv.

Dessa romkulor är sannerligen värda att provas och de är lätta att göra o dom ska smaka som man köper hos bagaren. 

Tips: Släng in dem i kylskåpet så de är lite kyliga, det är så jag gillar dem bäst. Smaka på degen under tiden, kan hända att den behöver mer eller mindre Rom Essens eller mer hallonsylt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0