Granatäpple

Nu har jag äntligen provat. Varit påväg länge att prova för att själv få smaka detta otroligt nytta frukt. Nu är det gjort och jag vill nu ha mina granatäppelkärnor till min frukostmüsli varje morgon. Delvis för att dom är goda och lite roliga i konsistensen, känns lite annorlunda att äta dom. Men mest för att dom är så otroligt nyttiga.
 
Och nu har jag ju även kommit på hur jag ska göra för att få ur kärnorna utan att det skvätter jucie över kök och mig :) För det är nackdelen att jucien är röd och ger fläckar som inte är allt för lätta att få bort.
 
Såg att ICA har frusna kärnor, låter som en kanon bra idé. Bra att ha i frysen om jag inte får tag på färska. Även om färskt alltid är bäst så är det bättre än inget.
Läste att man kunde frysa dom själv, men det känns lite onödigt mycket jobb om det redan finns att köpa förpackade frysta året om. Ska vara att när man fryst själv vet man exakt vad man äter.
 
 
Det bästa med färsk frukt är att dom håller sig länge, i rumstemperatur en eller någon vecka och i kylen minst en månad. Det gillar jag verkligen, att det inte är en frukt som behöver ätas upp direkt, man kan köpa hem lite flera när det är säsong eller ett bra pris.
Färska granatäpplen finns att köpa i välsorterade fruktdiskar, främst under vinterhalvåret. Välj ett granatäpple som känns tungt i handen, då innehåller det mest fruktkött. Om du inte ska äta det samma dag så välj granatäpplen som är röda i färgen. Under mognadsprocessen gulnar de för att till sist bli brunröda när de är helt mogna. Undvik granatäpplen med torrt och hårt skal, de har lagrats för länge.
 
 
 
 
 
 
Att det här är en nyttig frukt är nog alla eniga om, men hur nyttig kommer det nog ett ta ett tag innan man är eniga om. Men den ska vara bra mot -  åderförkalkning, prostatacancer, lungcancer, artrit, inflammationer, bakterietillväxt, blodpropp, benskörhet och tandköttsinflammation. Den är fylld med nyttigheter - Det innehåller mycket C-vitamin och fibrer utöver sitt rika antioxidantinnehåll.
 
Granatäpple kommer ursprungligen från Persien men odlas idag i bland annat Sydamerika, Turkiet, Asien, Frankrike, Israel och Spanien.
 
 
 
Sen är granatäpplen även goda i efterrätter, som denna
 
Citronmousse med granatäpple
(6 port)
 
  • 2 dl lemon curd
  • 250 1/50000 g mascarpone
  • 2 dl crème fraiche
  • 2 msk färskpressad citronjuice
  • 1 msk finrivet citronskal
  • 1/2 granatäpple
  1. Se till att alla ingredienser är rumsvarma. Vispa ihop mascarpone, crème fraiche och lemoncurd. Blanda i citronjuice.
  2. Knåda granatäpplet mot ett hårt underlag så det »knastrar«. Dela det mitt itu och pilla ut kärnorna med en gaffel.
  3. Fördela moussen i glas, toppa med rivet citronskal och granatäppelkärnor.
 
 
 
Ett bra tips att rensa ur kärnorna utan massa skvättande
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0