Socker har en egen smakvärld

Att viner, öl osv har sina fantaster som smakar av och på olika sätt beskriver smaken på drycken det vet jag. Ofta kommer smaker med som jag alltid funderar över hur man kan känna smak av, jag gör det ialla fall inte. Men jag är ju inte heller någon expert som sitter och verkligen smakar av, känner av. Nej antingen är det gott eller inte så enkelt är det för mig.
 
Blev förvånad över att det här sättet att beskriva en dryck, men en cirkel för t ex sötman eller andra mått för att beskriva torrt, beskt, mörkt osv. Sen då alla dessa ord, för andra smaker som man ska kunna känna av, för att förklara hur det smakar. Det sättet fanns på socker också. 
 
Att socker är sött är väl ganska klart men tydligen så kan man mäta styrkan i smakupplevelsen via ett cirkeldiagram, sen så finns det mängder av ord som beskriver dom olika sockersorternas smak. Jag kan förstå när det står karamell, kola för det är sött, ja även bränd men när det står salt och lakrits då blir jag lite förvånad. Men ändå var det lite skoj, Och kanske jag gör som dom tipsar om för att själv känna skillnaden, köpa några olika sorter, göra chokladtryffel och rulla i dom olika sockersorterna för att själv känna skillnaden. Leka lite med andra sockersorter än dom jag normalt använder när jag bakar. 
 
Här kan ni själva upptäcka dockrets stora smakvärld *ler*
 
www.dansukker.se/se/produkter/upptack-sockrets-stora-smakvarld.aspx


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0