Vad är en egentligen en tävling?

Är det okey att kalla det en tävling, för att få folk att anmäla sig, för att sen egentligen erbjuda dom ett starta upp erbjudande?
 
Här på orten finns ett gym, som också erbjuder viktminskningsprogram. I grupper för att träffas och peppa varandra, samt då även möjligheten att köpa deras mat. För att gå ner lite olika i vikt.
 
Så på facebook lägger dom ut att dom har en tävling, man kan vinna en viktminskningskurs. Man skulle gilla och dela, det där vanliga för att dom ska nå ut till många.
Och jag tänkte att varför inte, tävla kan jag ju göra, jag vinner aldrig något.
 
Så ringer telefonen och en glad hurtig röst talar om att dom gärna vill träffa mig, för samtal efter att jag anmält mig till tävlingen.
Skoj tänkte jag, att dom vill träffas antar jag att dom vill läsa av att ge vinsten till någon som både verkligen är överviktig och är motivierad. Någon som dom då kunde använda i sin egen "reklam" sen för detta.
 
Går iväg på mötet och får då veta att egentligen är det ingen tävling, bara ett sätt att få reklam, nå ut till flera, var lätt att förstå när det inte alls pratas om kurs eller min motivation på ett sätt som jag kanske trodde man skulle göra för att välja ut rätt person/personer för vinst.
 
Nej det var rakt av bara information om programmet, och att man fick en månad gratis OM man skrev på för 6 eller 12 månader. Så skulle den månaden då starta på engång, detta var i början av jan. Men det skulle inte börja någon kurs/grupp förrän i slutet på månaden, kanske i början på nästa månad. 
 
Det här var ingen tävling för mig, jag vann inget, finns många olika program och gym som ger mig en första månad gratis om jag tar och anmäler mig till ett visst antal månader. 
 
För mig hade en vinst varit att få 6 mån gratis, kursen och deras möten plus det som ingår i den summan man betalar varje månad. Här är det mötena i gruppen, kunna få hjälp av coach och tillgång till gymmet. Men att man självklart får betala den "mat" man sen väljer att äta själv.
Eller sätt upp något fint pris för den som gått ner mest i vikt procentuellt under året som startar upp nu i jan. Gratis gymkort 2015, kryssning, spa helg på hotell eller något sånt. DÅ är det en tävling
 
Men icke här inte, det här anser dom vara en tävling....  Man får inte ens provapåmånaden som är gratis utan att först skriva på för 6 eller 12 månader.
 
Lurendrejeri säger jag. Kan inte kalla det på något annat sätt. 
Men vart "anmäler" man sånt här? Liten undran jag har.....
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

searchingformyself

Ett sökande, en ny fas, en helhet, en sanning, en fundering, ett svar...

RSS 2.0